آموزش دادوستد” آتی” در بورس

بورس مسطح

آموزش دادوستد آتی در بورس

خواندم. » توماس فریدمن « نوشته » جهان مسطح است « این جمله را فکر می کنم در کتاب .» آینده، ادامه گذشته نیست درکتاب « جهان از کروی بودن کریستف کلمب به سطحی بودن دوره دیجیتالی و اینترنتی می رسد. به » جهان مسطح است همین دلیل آقای فرید من جهان کروی را جهانی مسطح می نامد. بورس تهران تا هفته گذشته کروی بود اما با امکان دادوستد اوراق آتی وکمی پیش تر، امکان دادوستد آن لاین سهام، بورس تهران هم مسطح شد.

هرکس دربورس دادوستد می کند نگاهش » معاملات آتی « . به آینده است. او انتظار سودآوری در آینده را دارد.همه دیوانگی های بورس بازان به خاطر سود آینده است را می دهد، درحقیقت خود آینده است. چند روزپیش امکان دادوستد این اوراق با حضور مسئولان » فیوچرز « هم که معنی سازمان بورس و رئیس بورس استانبول با انجام معامله روی نماد بانک های کارآفرین و پارسیان رسما فراهم شد .

روزنامه ها با ورود این محصول جدید علاوه بر امکان پوشش ریسک، بازار سهام از تک محصولی بودن خارج و « نوشتند من آن روز به رئیس سازمان بورس .» سرمایه گذاران خصوصا سرمایه گذاران پرریسک با انتخاب بیشتری مواجه خواهند شد تبریک گفتم به این دلیل که او موفق شد آرزوی دیرینه سه دبیرکل پیش از خود را عملی کند .

اوراق آتی چیست؟

قرارداد آتی یا معاملات آتی (Futures ) توافق نامه ای است قانونی، دارای حد و مرز معین و برای خرید یا فروش یک کالا یا ابزار مالی، برای زمانی در آینده با قیمتی توافق شده هنگام امضای قرارداد.کالای تحویلی قرارداد آتی باید دارای معاملات آتی « استاندارد کیفیت و کمیت بوده و زمان تحویل و محل تحویل آن نیز مشخص باشد. تنها متغیر در » قیمت است که یکی از روش های داد وستد ایرانیان در گذشته و حال به شمار می رود، » سلف « . که در مرحله معامله کشف می شود قرارداد آتی « نزدیکی زیادی به » دارد .

سلف چیست؟

اجازه بدهید جریان را به سبک خودم ساده کنم. ایرانی ها صدها سال پیش، کره های درون شکم مادیان را به شرط تحویل بعد از تولد، دادوستد می کردند. این همان معملات آتی است که امروز در بورس های دنیا، حجم عمده ای از دادوستدها را به خود اختصاص داده است. می گویند؛ نیاز، همواره جلوتر از قانون حرکت می کند.

در ایران قانون خاصی برای دادوستد را در حد و حدودی خاص مجاز دانسته، » سلف خری « ، وجود نداشت، اما در حالی که شرع مقدس » ابزارهای مالی مشتقه « هنوز حجم عمده ای از دادوستدهای بازار میوه وتره بار کشور، به این شیوه انجام می شود. بررسی ها نشان می دهد، با وجود قراردادهای آتی « محدودیت های قانونی برای استفاده از » ، چیزی حدود نیمی از دادوستدهای محصولات باغی کشور به انجام می شود. فعالان اقتصادی می گویند باید شرایطی فراهم کرد تا دادوستد به شیوه » سلف « شیوه « در اقتصاد ایران » سلف کاملا قانونی و حساب شده اجرا شود.

در قراردادهای « که اکنون » تحویل آتی ۸۰ درصد حجم معاملات بازارهای سهام را در اختیار گرفته است، طرفین تعهد می کنند در یک تاریخ مشخص و با یک قیمت مشخص، یک کالا با کیفیت مشخص را مطابق ضوابط بازار رسمی بورس مبادله کنند.سابقه این نوع معاملات در ایران به سال ها پیش برمی گردد. می گویند عشایر
ایران صدها سال پیش، کره های درون شکم مادیان را به شرط تحویل بعد از تولد، معامله می کرده اند.

آموزش معاملات در بازار آتی سهام

و همچنین…..

این روش با حالت های دیگری، اکنون نیز در بازارهای غیررسمی ایران رواج دارد؛ از بازار غیررسمی کوپن فروشان در تهران تا بازار زیره و زعفران کاشمر.دوباره آن چه مطرح شد را به صورت خلاصه مرور می کنیم: قرارداد آتی حالت تکامل یافته قرارداد سلف است که از طرفین قرارداد، سپرده ای به عنوان حاشیه اطمینان گرفته می شود تا ملزم به اجرای تعهدات خود شوند . بدین ترتیب، پس از امضای قرارداد، خریدار موظف است بخشی از قیمت نهایی را به صورت پیش پرداخت بپردازد. فروشنده نیز در تاریخ موعد، نسبت به تحویل تمام کالا اقدام می کند. خریدار، بقیه تعهدات خود را در موعد نهایی پرداخت می کند.

ویژگی های معاملات آتی

آموزش دادوستد آتی در بورس

تا این جا متوجه شدید که اوراق آتی سهام، قراردادی است بین خریدار و فروشنده که براساس آن تعهد می شود که سهام یک شرکت معین در تاریخ مشخصی خریده یا فروخته شود. بر این اساس من که متقاضی خریدار اوراق آتی سهام یک شرکت هستم،این گونه محاسبه می کنم که قیمت سهم در آینده افزایش خواهد یافت، بنابراین اقدام به خرید اوراق آتی این سهم می کنم و شما که فروشنده این اوراق هستید، نیز با این پیش بینی که قیمت سهم در آینده کاهش خواهد یافت سهام را برای فروش عرضه می کنید.اگر قیمت سهم افزایش پیدا کند من سود خواهم کرد و اگر کاهش پیدا کند شما سود خواهید کرد.

اوراق آتی شیوه های گوناگونی دارد که در ایران به دلیل ایرادهای شرعی،نوع کلاسیک آن مورد پذیرش قرار گرفته است. براساس قوانینی که در ایران تدوین شده، 2۰ درصد از قیمت پایه سهم باید به عنوان وجه تضمین پرداخت شود تا معامله انجام شود. باید به این نکته هم اشاره کنم که اوراق آتی از سال گذشته در بورس کالا قابلیت دادوستد پیدا کرده و مع امله گران زیادی وجود دارند که سکه و طلا در بورس کالا به این شیوه خرید و فروش می کنند، بنابراین بد نیست مثالی از بورس کالا بیاورم.

یک مثال

فرض کنید یکی از کارگزاران به سفارش مشتری اش قرارداد خرید 1۰۰۰ قطعه سکه برای بهمن ماه 13۸9 منعقد کند یعنی فروشنده سکه ها پذیرفته که 1۰۰۰ قطعه سکه طلا برای تحویل در بهمن ماه امسال آماده کند، بنابراین او موظف است درزمان تعیین شده، تعداد 1۰۰۰ قطعه سکه طلا با استاندارد مورد نظر خریدار که در قرارداد قید شده، تهیه کند . حسن این کار برای فروشنده این است که درآینده از پائین آمدن قیمت سکه نمی ترسد و خریدار هم پیش خودش محاسبه می کند که با این خرید،از افزایش قیمت بی رویه قیمت سکه در سال آینده مصون خواهد بود.حتما می خواهید بدانید اینگونه داد وستد کردن چه مزایایی دارد؟ کارشناسان معتقدند استفاده از معاملات آتی می تواند به عنوان راهکاری برای جذب نقدینگی محسوب شود و با قرارگرفتن معامله گران و بازارسازان درکنار معاملات آتی، چرخه بورس برای پذیرایی از سرمایه های سرگردان تکمیل می شود .

آموزش دادوستد آتی در بورس

برای مشاهده ی کتاب در زمینه ی بورس و سهام بر روی همین متن کلیک نمایید .

برای مشاهده ی نرم افزار های مورد نیاز برای موفقیت در بازار سرمایه روی این متن کلیک نمایید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخش های مختلف