اصطلاحات بازار آتی سکه

در این مطلب می خوانیم : اصطلاحات بازار آتی سکه

حداقل وجه تضمین MAINTENANCE MARGIN

کمترین مقدار وجه تضمین برای انجام یک معامله است که مقدار آن در هر قرارداد آتی مشخص است .

مقدار این وجه تضمین بسته به وجه تضمین اولیه تعیین می شود.

در صورتی که موجودی حساب عملیاتی مشتری به کمتر از این مقدار برسد، اخطاریه افزایش وجه تضمین برای کارگزار صادر خواهد شد .

در صورت عدم واریز وجه از سوی مشتری در زمان اعلامی بورس به کارگزار )که نهایتاً تا یک ساعت پس از شروع بازار است(، کارگزار موظف است با اخذ موقعیت معکوس نسبت به بستن معامله باز مشتری اقدام نماید. در صورتیکه کارگزار موفق به بستن معامله مشتری در بازار رسمی نشود، می تواند در بازار جبرانی نسبت به اخذ موقعیت معکوس اقدام نماید .

اصطلاحات بازار آتی سکه

نحوه انجام معاملات آتی سکه

بورس کالا، نحوه انجام قرارداد آتی برای هر کالا را بصورت استاندارد شده تعیین می کند، بطوریکه برای هر قرارداد زمان تحویل، مقدار کالا، میزان سپرده قرارداد آتی و سایر مشخصات مربوط به کالا مشخص باشد.

برای انجام معامله هر قرارداد آتی خریدار و فروشنده مبلغی را به عنوان سپرده قرارداد آتی در حدود 35.000.000 ریال به منظور حسن انجام قرارداد به حساب عملیاتی خود نزد اتاق پایاپای واریز می نمایند.

سپس بر اساس استانداردهای تعیین شده بورس اقدام به تکمیل فرم درخواست خریدیا فروش می نماید که اکنون این فرآیند در کارگزاری ها به صورت تماس تلفنی انجام می پذیرد.

خریدار و فروشنده با توجه به زمان تحویل کالا بر روی قیمت رقابت می نمایند. و پس از توافق بر روی قیمت، معامله صورت پذیرفته و اتاق پایاپای مبلغ وجه تضمین اولیه قرار داد را در حساب عملیاتی شخص مسدود می نماید. هزینه کارگزاران و عوارض بورس و کارمزد اتاق پایاپای مجموعاً به مبلغ 30.000 ریال از حساب معامله گر کسر و به حساب اتاق پایاپای واریز می شود. پس از انعقاد قرارداد بین خریدار و فروشنده، در صورتیکه هرکدام از طرفین قرارداد تمایلی به ماندن در قرارداد نداشته باشند می توانند قرارداد خود را در تابلو بورس عرضه نماید.

در این حالت رقابت بر روی تابلو بورس بر اساس قیمت پیشنهادی صورت می گیرد و پس از انجام قرارداد آتی توسط خریدار جدید کلیه مسئولیت ها به خریدار جدید منتقل می گردد.

در این مطلب می خوانیم : اصطلاحات بازار آتی سکه

برای مشاهده ی کتاب در زمینه ی بورس و سهام بر روی همین متن کلیک نمایید .

برای مشاهده ی نرم افزار های مورد نیاز برای موفقیت در بازار سرمایه روی این متن کلیک نمایید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخش های مختلف