گره معاملاتی در بورس تهران و نحوه رفع گره از سهام

در این مطلب می خوانیم :گره معاملاتی در بورس تهران و نحوه رفع گره از سهام

احتمالاً به گوش شما رسیده است که نماد شرکتی در بازار سهام، مشمول دستورالعمل رفع گره معاملاتی شده است. در این مقاله تصمیم داریم تا توضیح دهیم که مفهوم این اصطلاح چیست و چه زمانی به سراغ نماد شرکت ها می رود .

گره معاملاتی در بورس چیست؟

بر اساس دستورالعملی که هیئت مدیره سازمان بورس در سال ۹۸۳۱ تصویب کرد، شرکت هایی که با مشکل صف خرید یا صف فروش های سنگین و قفل شده روبرو هستند مشمول دستورالعمل رفع گره معاملاتی می شوند . این دستورالعمل به این هدف طراحی شد معاملات سهامی که با صف خرید یا فروش قفل شده)بدون معامله( روبرو هستند تسهیل و روانتر گردد .

گره معاملاتی به وضعیتی اطلاق می شود که شرایط زیر را دارا باشد :

.1 در آن یک نماد معاملاتی به رغم برخورداری از صف سفارش خرید یا فروش در پایان جلسه معاملاتی حداقل معادل یک برابر حجم مبنا برای شرکت هایی با تعداد سهام ۳ میلیارد و بیشتر و دو برابر حجم مبنا برای سایر شرکتها، به علت عدم تقارن قیمت های درخواست خرید و فروش، حداقل به مدت ۵ جلسه معاملاتی مورد مامله قرار نگیرد یا متوسط معاملات روزانه آن در این دوره)به استثنای معاملات در بازار معاملات عمده(، کمتر از ۵۵ حجم مبنا باشد؛


.2 کلیه معاملات یک نماد معاملاتی در ۵ جلسه معاملاتی متوالی در سقف دامنه نوسان روزانه قیمت باشد؛


.۳ کلیه معاملات یک نماد معاملاتی در ۵ جلسه معملاتی متوالی در کف دامنه نوسان روزانه قیمت باشد

مقررات گره معاملاتی در مورد سهام شرکت هایی با تعداد سهام کمتر از ۹۵۱ میلیون سهم با تشخیص مدیرعامل بورس می تواند اعمال نشود .

با توجه به توضیحات بالا، متوجه شدیم که رفع گره معاملاتی ویژه نمادهایی است که صرفا در بورس معامله می شوند و نمادهای فرابورسی را به دلیل حجم مبنای یک شامل نمی شود .

معرفی شرکت های مشمول دستورالعمل رفع گره معاملاتی

احتمالاً برای شما سوال پیش خواهد آمد که از کجا متوجه شویم چه شرکتی قرار است مشمول رفع گره معاملاتی شود. در پاسخ باید بگوییم که نمادهایی که قرار است در روز معاملاتی پیش روی، رفع گره معاملاتی شوند از طریق پیام ناظر بورس ( در سایت TSETMC) و همچنین سایت رسمی اطلاع رسانی بورس انتشار خواهد یافت.

برخی از شرکتها ممکن است برخلاف قوانین بالا، مشمول رفع گره معاملاتی نشوند. ناظر بازار با توجه به نسبت P/E سهم، با توجه به معاملات مشکوک و حجم صف ساختگی سهم ممکن است از مشمول کردن نماد ممانعت نماید.

دامنه نوسان در رفع گره معاملاتی

نمادهای معاملاتی که بر اساس اعلام بورس مشمول دستورالعمل رفع گره معاملاتی می شوند، در ابتدای روز معاملاتی بعد و در مرحله گشایش با دامنه نوسان دو برابر دامنه نوسان روزانه قیمت عادی آن نماد انجام و سپس در حراج پیوسته، معاملات در دامنه نوسان روزانه قیمت انجام می شود. قیمت مرجع در دوره حراج پیوسته، قیمت کشف شده از طریق حراج ناپیوسته است .

برای بند بالا به ذکر مثال می پردازیم. فرض کنید نماد“ کبافق ”پس از ۵ روز صف خرید شدن و معامله اندک آن مشمول رفع گره معاملاتی می شود .قیمت سهم در پایان روز پنجم ۹۱۱۱۱ ریال می باشد. روز بعد)یعنی روز ششم( دامنه نوسان در پیش گشایش که سفارش گیری انجام می گیرد برابر ۹۱ درصد خواهد بود. پس از کشف قیمت بر اساس نوسان ۹۱ درصدی) ۲ برابر ۵ درصد( نسبت به روز قبل، که فرضا قیمت ۹۹۱۱۱ ریال کشف میشود نوسان ۵ درصدی نسبت به قیمت ۹۹۱۱۱ ریال اعمال و معاملات بر اساس آن ادامه پیدا خواهد کرد.

در این مطلب می خوانیم :گره معاملاتی در بورس تهران و نحوه رفع گره از سهام

برای مشاهده ی کتاب در زمینه ی بورس و سهام بر روی همین متن کلیک نمایید .

برای مشاهده ی نرم افزار های مورد نیاز برای موفقیت در بازار سرمایه روی این متن کلیک نمایید .

۲ دیدگاه ها

  1. سلام مطالبتون خیلی عالی بود لطفا در مورد حق تقدم ها بیشتر صحبت کنید و مطالب بیشتری قرار دهید . با تشکر
    • با سلام و عرض وقت بخیر بسیار خرسندیم که مطالب مورد توجه شما واقع شده اند . حتما در آینده در رابطه با حق تقدم ها مطالب بسیار جدید و مفیدی قرار می دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخش های مختلف