همه چیز درباره ی افزایش سرمایه

در این مطلب میخوانید : همه چیز درباره ی افزایش سرمایه

افزایش سرمایه:

شرکت ها برای گسترش فعالیت ها و طرح و توسعه های خود به منابع مالی زیادی نیاز دارن که قادر به استقراض همه منابع نیستند و با توجه به نرخ بهره های موجود عملا بخش زیادی از درآمدهای به وجود آمده شرکت کاهش پیدا کرده و سود خالص شرکت نیز دستخوش تغییر میشود. به همین دلیل شرکت ها تصمیم میگیرند که افزایش سرمایه را از طریق بازار سرمایه انجام دهند.

پس افزایش سرمایه در شرکت های سهامی عبارتست از افزایش اسمی میزان سرمایه ثبت شده شرکت. به عبارت دیگر افزایش سرمایه یعنی افزایش تعداد سهام منتشره توسط شرکت های سهامی

همه چیز درباره ی افزایش سرمایه

مراحل افزایش سرمایه شرکت ها:

1. ابتدا پیشنهاد هیئت مدیره به مجموعه عمومی فوق العاده در خصوص افزایش سرمایه در سامانه www.codal.ir قرار میگیرد که در آن، گزارش توجیهی هیئت مدیره به منظور پیشنهاد افزایش سرمایه از محل مورد نظر، جهت اظهار نظر به حسابرس و بازرس قانونی وجود دارد.


2. قرار گرفتن اظهار نظر حسابرس و بازرس قانونی نسبت به گزارش توجیهی هیئت مدیره در خصوص افزایش سرمایه در سایت کدال


3. بعد از بررسی حسابرس، اطلاعیه ای از طرف سازمان بورس صادر و مجوز افزایش سرمایه با عنوان ” مدارک و مستندات درخواست افزایش سرمایه” رو سامانه کدال قرار میگیرد.

4. در مرحله بعد اطلاعیه ای با عنوان آگهی دعوت به مجمع عمومی فوق العاده در سامانه قرار گرفته و در این مجمع تصمیم گیری لازم جهت افزایش سرمایه توسط سهامداران صورت میگیر. در صورت تایید سهامداران شرکت مجاز به افزایش سرمایه میشود. کسی که در زمان تشکیل این مجمع سهامدار باشد مشمول این افزایش سرمایه میشود.


5. بعد از برگزاری مجمع گزارشی تهیه و تحت عنوان تصمیمات مجمع عمومی فوق العاده صاحبان سهام در اختیار عموم قرار میگیرد.


6. مرحله آخر ثبت اگهی افزایش سرمایه است که سرمایه گذاران بعد از اون میتوانند سهم های تعلق گرفته از افزایش سرمایه را معامله کنند.

افزایش سرمایه معمولا به دو دلیل انجام می شود:

  1. تامین مالی جدید برای گسترش فعالیت های شرکت
  2. اصلاح ساختار سرمایه شرکت


برای اینکه شرکتی افزایش سرمایه بدهد ابتدا هیئت مدیره نسبت به افزایش سرمایه تصمیم گیری و در مجمع عمومی فوق العاده این پیشنهاد به رای گیری سهامداران شرکت میرسد و در صورت توافق، افزایش سرمایه انجام
میشود.

ادامه دارد………. ( همه چیز درباره ی افزایش سرمایه – قسمت اول )

برای مشاهده ی کتاب در زمینه ی بورس و سهام بر روی همین متن کلیک نمایید .

برای مشاهده ی نرم افزار های مورد نیاز برای موفقیت در بازار سرمایه روی این متن کلیک نمایید .

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های مختلف