تمامی فرمت های نوشتاری ، تصویری

تمامی فرمت های نوشتاری ، تصویری

فایلهای تصویری یا MultiMedia

3GP


موبایلهای نوکیا سری 60 و موبایلهای قدیمی تر از این فرمت برای ذخیره ویدئو استفاده می کنند. این فیلمها دارای تعدا فریمهای محدود و سبک هستند لذا حجم و کیفیت این فایلها بسیار پائین است. برای تبدیل فیلم ها به این فرمت و بالعکس از نرم افزارهائی مانند Video Studio یا نرم افزار سبک Nokia MultiMedia Builder استفاده کنید.

AVI


فرمت Audio Video Interleave که برای ذخیره فیلمهای با کیفیت بالا و حجم کم استفاده می شود. این فیلمها با استفاده از تکنیک Divx ساخته می شوند. این فرمت نصف فرمت مشهور MPG حجم دارد. بعلاوه می توانید فایلهای متن با پسوند SRT را با برنامه notepad طراحی کرده و برای زیرنویس دادن به این فیلم ها استفاده کنید. ایراد اصلی این فرمت این است که VCD های خانگی قابلیت پخش فیلمهای AVI را ندارند اما درون دستگاه های DVD اجرا می شوند.

BIK


فایلهای ویدئوی بازیهای کامپیوتری با پسوند BIK یا REZ ذخیره می شوند. با استفاده از برنامه RAD Video می توانید این فیلمها را قبل از اجرای بازی تماشا کنید. به این ترتیب می توانید انتهای بازیها را نیز ببینید. برنامه RAD Video برای تبدیل این فیلمها نیز مفید است.

DAT


فایل DAT در واقع به فایل داده گفته می شود. فایلهای MPG با پسوند سوری DAT درون CD های فیلم ذخیره می شوند. برای مثال یک CD فیلم را درون کامپیوتر گذاشته و وارد پوشه MPGAV شوید. فایلهای AVSQUE را کپی کرده و نام و پسوند آنها را به صورت دستی تغییر دهید. بدون هیچ کانورتری می توانید فایل DAT را به MPG تغییر دهید.
 فایلهای DAT موجود در ویندوز معمولا فایلهای متن سبکی هستند که با notepad باز می شوند.

FLV


نظر به اهمیت این فایلها برای کاربران به صفحهflv  رجوع کنید.

MPG


فرمت Mpeg فرمتی بود که برای فشرده سازی صدا و تصویر توسط گروه Motion Picture Experts Group طراحی شد. پس از ایجاد این فرمت که Mpeg نیز خوانده میشد، فرمت های دیگری از این خانواده هم ارائه شد که mpa , mp1,mp2,mp3 از آن جمله هستند. این فایلهای استاندارد فیلم دارای حجم و کیفیت مناسبی هستند. بدون هیچ کدک اضافه ای توسط مدیا پلیر ویندوز قابل پخش هستند. در VCD های خانگی نیز قابل پخش هستند.

WMV


مخفف Windows Media Video که نوعی فایل مولتای مدیا بسیار کم حجم است. برای تهیه فیلمهای بلند و کم حجم از این فرمت استفاده می شود. فایلهای FLVنیز برای تهیه فیلمهای کوتاه و کم حجم استفاده می شوند. به خاطر داشته باشید در هنگام دانلود فیلمهای سینمائی اگر به دنبال کیفیت هستید فیلمهای WMV را فراموش کنید.

فایل های صوتی-

AMR

تمامی فرمت های نوشتاری ، تصویری
نوعی فایل صوتی است که بیشتر با ارائه موبایلها رایج شد. بیشتر صداهای ضبط شده توسط موبایلها با این پسوند ذخیره می شوند.

APE


نوعی فایل صوتی که مخفف عبارت monkeys audio file format است. از فایل میمون صوت کمتر استفاده می شود.

FLAC


مخفف free lossless audio codec نوعی فایل صوتی است. از این فایل کمتر استفاده می شود.

MP3

تمامی فرمت های نوشتاری ، تصویری
مخفف MPEG Layer3 یک نوع فایل فشرده صوتی که به علت قابلیت پخش در دستگاه های پخش CD بسیار مورد استفاده است. فرمت MP3 یک سیستم متراکم و فشرده‌ای برای موسیقی می‌باشد که با کاهش تعداد بایتهای موجود در یک آهنگ، بدون صدمه به کیفیت صدای آن حجم فایل صوتی را کاهش می دهد. در واقع mp3 موفق ترین فرمت از خانواده Mpeg می باشد.

MPC

تمامی فرمت های نوشتاری ، تصویری
مخفف MousePack Audio نوعی فایل صوتی که دیگر استفاده نمی شود.

OGG

تمامی فرمت های نوشتاری ، تصویری
نوعی فایل صوتی که توسط بازیها استفاده میشود.

TTA

تمامی فرمت های نوشتاری ، تصویری
مخفف True Type Audio نوعی فایل صوتی است که دیگر استفاده نمی شود.

WAV


فایل صوتی استاندارد ویندوز که به صورت WAVE نیز ذخیره شده و در CD‌های صوتی استفاده می شود.

CD‌های صوتی همان CD های آهنگ هستند که تنها 10 الی 15 آهنگ در آنها ذخیره شده و به سادگی در ویندوز کپی نمی شوند.

برای این کار از طریق گزینه RIP در ویندوز مدیا پلیر اقدام کنید.

حجم این فایلهای صوتی خیلی زیاد است ولی توابع API ویندوز به خوبی از آن پشتیبانی می کنند لذا برنامه نویسان هنوز از این صوتها استفاده می کنند.

WMA


مخفف Windows Media Audio که توسط مایکروسافت برای رقابت با MP3 بوجود آمد. حجم فایل WMA خیلی کمتر از MP3 است اما کیفیت آن نسبتاً پائینتر است. با این وجود در وب سایتها بیشتر از فایلهای WMA استفاده می شود. از سوی دیگر فایلهای MP3 به علت قابلیت پخش در دستگاه های پخش CD بسیار معروف تر هستند.

فایل های عکس-

BMP


فایهای تصویری Bitmap ویندوز. این تصاویر در کیفیت برابر با فایلهای JPG از حجم بیشتری برخوردار هستند اما توابع API ویندوز به خوبی از آن پشتیبانی می کنند لذا برنامه نویسان هنوز از این فایلها در تهیه برنامه های تحت ویندوز استفاده می کنند. همچنین توانائی ذخیره تصاویر ترنسپرنت را ندارند. مجموعه عکسهای BMP را می توان در قالب یک عکس فشرده با فرمت MBM ذخیره کرد که در یزر توضیح داده شده است.

GIF


مخفف Graphics interchange format است. این فرمت برای تهیه عکسهای کوچک استفاده می شود. این فرمت مزایای بسیلر زیادی دارد. مهمترین ویژگی این فرمت که آنرا در وب بسیار متداول ساخته است توانائی ذخیره چندین فرم عکس در قالب یک فایل تصویری است و بنابراین می تواند عکسهای متحرک تولید کند. همچنین تهیه تصاویر ترنسپرنت و عکسهای Compuserve بسیار کم حجم برای وب از دیگر مزایای این فرمت است. برنامه Ulead Gif و Adobe Image Ready را برای مدیریت این تصاویر توصیه می کنیم. برنامه های بسیار زیادی در این زمینه وجود دارد.

CUR


مخفف Cursor بوده و فایلهای کورسر ماوس با این پسوند ذخیره می شوند.برای نمونه در RUN این آدرس را وارد کنید:
%windir%\Cursors

JPG یا JPEG


مخفف joint photographic experts group نوعی فایل عکس مرسوم است. این فرمت عکسهای استانداردی است که در VCD‌ها نیز قابل پخش است و از حجم و کیفیت قابل قبولی برخوردار است.

MBM


مخفف MuliBitMap یک فایل محتوی چندین تصویر BMP که در نرم افزارهای موبایل بسیار استفاده می شود. با استفاده از نرم افزار Easy Symbian Suite از سایت svsoftwares به مدیریت این فایلها بپردازید.

PSD


فایل پروژه های ویرایش عکس برنامه فتوشاپ است. برای مشاهده این عکسها حتما نیازی به نصب برنامه فتوشاپ نیست، نرم افزار رایگان PNG PSD Viewer از سایت wenovo دانلود کنید. همچنین برای اینکه ویندوز را قادر به پخش این تصاویر و بسیاری تصاویر دیگر به صورت ThumNail نمائید برنامه thumbview را دانلود کنید.

TIFF


مخفف Tag Image File Format نوعی فایل عکس است که در اسکنرها خیلی استفاده می شود.

فایل های فشرده-


فایلهای فشرده بر اساس هدف از استفاده شان دو نوع هستند: فایلهای Image و فایلهای فشرده معمولی. فایلهای image جهت تهیه یک نسخه کپی از CD ها استفاده می شود. به این نسخه بدلی Clone گویند. برنامه Clone CD نیز برنامه ای است که برای تهیه همین نسخه های بدلی استفاده می شود. برنامه های زیادی برای این منظور وجود دارند اما من برنامه Ultra Iso را پیشنهاد می کنم. برای کار با فایلهای Image به یک درایو مجازی نیاز دارید که این برنامه همراه خود نصب می کند.
فایلهای Image عبارتند از: NRG, BIN, CUE, ISO, IMG, IMA

فایلهای فشرده معمولی با هدف فشرده کردن و کاهش حجم استفاده می شوند. فرمت فشرده سازی معمولی ویندوز ZIP است. زیپ کردن علاوه بر کاهش حجم دو مزیت اصلی دارد اول اینکه چندین فایل را به صورت یک فایل زیپ می توانید EMail کنید و همینطور روی فایل زیپ می توانید پسورد بگذارید. برای مدیریت فایلهای فشرده برنامهWinRAR را نصب کنید. این برنامه توانائی مدیریت کلیه فایلهای فشرده را دارد. بعلاوه امکانات فشرده سازی گسترده و ساخت فایلهای نصب را نیز دارد. برخی فایلهای فشرده در زیر لیست شده اند:

7ZIP


فایل فشرده ویندوز که برخلاف فایلهای زیپ می توانند خودبخود اکسترکت شده و عملیاتی مانند نصب یک برنامه خاص را انجام دهد. جهت مدیریت این فایلها از برنامه winrar استفاده کنید.

CAB


کابینت ها نوعی فایل فشرده هستند که برای نصب برنامه های حجیم مانند مایکروسافت آفیس استفاده می شوند. برای ساخت یک کابینت در RUN عبارت IEpress را وارد کنید. با این برنامه حتی می توانید برنامه اجرائی EXE بسازید. این برنامه سالها در System32 ذخیره شده بود و شما نمی دانستید.

JAR


نوعی فایل فشرده است که بیشتر برای تهیه نسخه نصب بازیهای موبایل استفاده می شود. با برنامه WinRAR قابل مدیریت است.

RAR


فایلهای فشرده سازی ویژه برنامه WinRAR که حجم را تقریبا دو برابر فایل زیپ معمولی کاهش می دهند. کلیه فایلهای قابل دانلود این سایت با این فرمت فشرده شده اند.

TAR


نوعی فایل فشرده است که دیگر استفاده نمی شود و با برنامه WinRAR قابل مدیریت است.

ZIP


فرمت استاندارد تهیه فایلهای فشرده ویندوز که نیازی به نصب برنامه جانبی ندارد. برای فایلهای فشرده متنی کاربرد بیشتری دارند و فایلهای فیلم زیپ شده چندان تغییری در حجم ندارند.

فایل های متن-

TXT

 

فایلهای متن در ابتدا بسیار ساده بودند. فایلهای یکنواخت متنی صرف که تنها می توان نوع قلم یا اندازه قلم را برای کل متن تغییر داد.

این متن ها در فایلهای TXT ذخیره می شدند. ایجاد و مدیریت این متنها اکنون به عهده notepad است.

RTF

 

با توسعه توانمندیهای تولید متن، اکتیوکس جدیدی به نام Rich text طراحی شد که در آن می توان به ابتکاراتی در نوشتن اقدام کرد. مثلا برخی خطوط یا کلمات را درشتر نوشت. همچنین نوشتار رنگی نیز ممکن شد. در ویندوز 95 با ارائه نرم افزار wordpad که هنوز هم در ویندوز هست و کسی از آن خبری ندارد، امکان ایجاد و مدیریت این متن ها بوجود آمد.

DOC

 

مایکروسافت خیلی زود نسخه جدیدی از نرم افزارهای تولید متن به نام Office 97 را رائه کرد که در آن علاوه بر تهیه متنهای ترکیبی می شد از تصاویر نیز استفاده کرد. متنهای نوع DOC همچنان در Office 2003 نیز ادامه یافتند و در Office 2007 جای خود را به فرمت DOCX
دادند.

PDF

تمامی فرمت های نوشتاری ، تصویری
فایلهای تولید شده با نرم افزار Word یک ایراد عمده داشتند.

با نقل و انتقال این فایلها بویژه در اینترنت چیدمان آنها درهم می ریخت.

نرم افزارهای تولید PDF توسط شرکت Adobe این ایراد عمده را برطرف کرد.

PDF مخفف Portable Document File نوعی فایل متنی است که بر خلاف فایلهای Doc چیدمان آن به سادگی تغییر نمی کند و برای همین در وب بسیار استفاده می شود.

با استفاده از برنامه Adobe Reader که یک نرم افزار مجانی است می توانید فایلهای PDF را مطالعه کنید اما برای ساخت این فایلها نیاز به Adobe Acrobat Writer دارید که پولی است.

تمامی فرمت های نوشتاری ، تصویری

پیشنهاد می شود از سایر مطالب آموزنده و کمیاب موجود در سایت بهره ببرید تا بتوانید زندگی با کیفیت و با دانش بالاتری داشته باشید .

برای استفاده و مشاهده ی این مطالب می توانید بر روی لینک زیر کلیک نمایید .

تمامی فرمت های نوشتاری ، تصویری

و برای انتقال به صفحه ی اصلی سایت بر روی همین متن کلیک نمایید 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخش های مختلف