باجگیری عاطفی چیست؟ ( قسمت چهارم )

باجگیری عاطفی چیست؟ ( قسمت چهارم )

چرا بعضی ها براحتی در مقابل باجگیر مقاومت وبرخی قادر نیستند.


پاسخ در نقطه های احساسی ما نهفته است احساس های ترس ، آزردگی ؛ احساس گناه ؛ نا امنی؛ مسئو لیت پذیزی ا فراطی؛ وآسیب دیدگی به همراه تجارب کودکی که داریم نقطه ضعف های ما هستند. همه ی ما به خوبی می دانیم افرادی که در اطراف ما هستند به چه چیز هایی حساسیت دارند.حساسیت نسیت به خشم؛ ترس؛ مسئولیت وغیره… وباجگیر زمانی که احساس امنیت نکند متوسل به این حساسیت ما می شود که برما غلبه کند. زمانی که ما سعی می کنیم مانع تحریک نقطه ضعف ها ی احساسیمان بشویم ویژ گیها یی در خود تقویت میکنیم که ما را در مقابل باجگیر بی دفاع می کند وآن ویژگیها به قرار زیر می باشد:


1- میل افراطی به تائید شدن
2- ترس غیر قابل وصف از خشم 
3- نیاز به برقراری صلح به هر قیمتی
4- گرایش به پذیرش مسئو لیت زندگی دیگران
5- شک وتردید نسبت به خودمان


همۀ این ها خوب هستند اما نه بشکل افراطی چرا که در این صورت اجازه داده ا یم تحت استثمار قرار بگیریم.
کسی که از خشم می ترسد از بگو مگو وحشت دارد وبرای فرار از آن تسلیم شدن موقت را برای رسیدن به شرایط بهتر می پذیرد عملا یک قربانی است.


هیچ کس خشم را دوست ندارد اما نباید اعتقاد داشت که از آن اجتناب کرد خشم بایدکنترل ومدیریت بشود. اجتناب از خشم باعث عقب نشینی ویا در جا ماندگی ما می شود .بعضی فکر میکنند مسئول تمام اتفاق های زندگی دیگران هستند وخود را مسئول می دانند .که موجب سوءاستفاده ی باجگیر می شود. افرادی نیز براین باور هستند که مسئول حل مشگلات دیگران هستند مثل فرزندی که با وجود سلامت جسمی وروانی مادرش فکر می کند نباید به زندگی خودش فکر کند وتصور می کند مادرش قادر به نگهداری ویا یافتن دوست برای خودش نیست.

ملامت ومسئولیت دوستان یکدیگر هستند گاه تشخیص مرز بین آنها بسیا رظریف وسخت است اما با تعین کردن حدود مسئو لیت می توان این مرز را مشخص کرد .بعضی قلب خون چکان دارند وآماده اند با کوچکترین ناراحتی شخصی به سمت او به پر وارز در بیایندکه البته باید بهایش را هم بدهند اگاهی از اینکه کامل نیستیم آگاهی سالمی است اما نباید منجر به محکو م سازی خود مان بشود انتقاد را بپذیرید و زیر سوال ببرید قبول انتقاد بدون بررسی موجب می شود شما را هدایت کنند از خواسته ها ونیاز های خود به دلیل واکنش دیگران صرفنظر نکنید که این هم خود باجگیری می باشد. باجگیری از چیز های کوچک شروع ودر صورت تسلیم به خواسته های بزرگ می انجامد.

برگرفته از کتاب باجگیری عاطفی، نوشته دکتر سوزان فور وارد

برای مشاهده ی سایر قسمت های مربوط به این مطلب روی همین متن کلیک نمایید .

باجگیری عاطفی چیست؟ ( قسمت چهارم ) ، دکتر سوزان فور وارد

توصیه می شود قسمت های قبلی مربوط به این نوشته را نیز مطالعه نمایید و در زندگی از این آموزش ها بهره ببرید تا هدف سوء استفاده افراد فرصت طلب و بی رحم و بی احساس قرار نگیرید و به طوری با دیگران در ارتباط باشید که در ضعف قرار نگیرید . چون هر رابطه ای بیش از یک طرف دارد و در ارتباط با دیگران نباید نقطه ضعفی از شما مشاهده شود .

 

پیشنهاد می شود از سایر مطالب آموزنده و کمیاب موجود در سایت بهره ببرید تا بتوانید زندگی با کیفیت و با دانش بالاتری داشته باشید .

برای استفاده و مشاهده ی این مطالب می توانید بر روی لینک زیر کلیک نمایید .

 

و برای انتقال به صفحه ی اصلی سایت بر روی همین متن کلیک نمایید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخش های مختلف